Klantenservice is een van de belangrijkste aspecten van elk bedrijf, maar wellicht heb je naast je bedrijf een baan of heb je het om andere redenen te druk om zelf de telefoon te beantwoorden. Tegenwoordig is er gelukkig de mogelijkheid om je klantenservice uit te besteden. Bij de meeste aanbieders beginnen de prijzen bij enkele tientjes per maand. Ook heb je vaak zelf de gelegenheid hun medewerkers op te leiden zodat ze de juiste antwoorden kunnen geven. Dit klinkt allemaal veelbelovend, maar is het uitbesteden van je klantenservice wel echt een goed idee? We vertellen er alles over in deze blog.

Over het algemeen kan het uitbesteden van de klantenservice een geweldige manier zijn om tijd en geld te besparen en tegelijkertijd een goede service aan de klanten te bieden. Voor veel bedrijven kan het uitbesteden van de klantenservice een geweldige manier zijn om tijd en geld te besparen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat aan de behoeften van hun klanten wordt voldaan. Maar voordat je besluit de klantenservice uit te besteden, is het belangrijk de voor- en nadelen ervan af te wegen.

Waarom wel?

Het belangrijkste voordeel van het uitbesteden van de klantenservice is kostenbesparing. Het uitbesteden van de klantenservice aan een derde partij kan veel goedkoper zijn dan het aannemen en opleiden van eigen personeel. Dit kan vooral nuttig zijn voor bedrijven met kleine budgetten. Bovendien kunnen bedrijven door het uitbesteden van de klantenservice tijd vrijmaken om zich op andere aspecten van hun bedrijf te concentreren.

Waarom niet?

Er zijn echter ook enkele nadelen aan het uitbesteden van de klantenservice. Een van de grootste nadelen is het gebrek aan controle over de dienstverlening. Wanneer bedrijven hun klantenservice uitbesteden, vertrouwen ze de ervaringen van hun klanten toe aan een derde partij die misschien niet dezelfde ervaring en expertise heeft als een intern team. Bovendien kunnen bedrijven misschien niet hetzelfde niveau van persoonlijke dienstverlening bieden als met een intern team, omdat de derde partij het product of de cultuur van het bedrijf misschien niet zo goed begrijpt als een intern team.

Met een interne klantenservice heb je controle over wie telefoontjes en e-mails beantwoordt en hoe deze worden afgehandeld. Je kunt er ook voor zorgen dat deze mensen worden opgeleid om het hoogste niveau van klantenservice te bieden. Met een eigen klantenservice kun je ook beter inspelen op de behoeften en zorgen van je klanten. Dit is allemaal minder het geval bij het uitbesteden van de klantenservice.

Wanneer bedrijven overwegen om de klantenservice al dan niet uit te besteden, moeten ze rekening houden met de voor- en nadelen van beide opties. De kostenbesparing van het uitbesteden van klantenservice kan een enorm voordeel zijn voor bedrijven met een klein budget, maar bedrijven moeten ook rekening houden met het gebrek aan controle en het potentieel voor een gebrek aan persoonlijke service. Uiteindelijk moeten bedrijven de voor- en nadelen van elke optie tegen elkaar afwegen om te beslissen wat het beste is voor hun bedrijf.

Dit ga je ook leuk vinden

Comments are closed.